Marcel en Miriam Berkvens hebben in Mariahout een bedrijf met 850 vermeerderingszeugen. Binnen de stalmuren ontfermt Miriam zich over de jonge biggetjes en zeugen in de kraamafdeling, terwijl Marcel zich meer bezig houdt met de oudere biggen en de dragende zeugen. Sinds 2014 gaan de biggen naar een vleesvarkensbedrijf in de regio dat de slachtrijpe varkens via VION levert aan supermarkten in Nederland. Daar ligt het vlees onder het keurmerk Beter Leven in de winkelschappen.
Het paar mag veelzijdig en maatschappelijk betrokken worden genoemd. Zo bieden ze sinds 2013 onderdak en begeleiding aan jongeren die in een moeilijke periode zitten. Ook hebben Marcel en Miriam een Boerderijwinkel, waar vlees van hun eigen varkens wordt verkocht. En op afspraak worden rondleidingen verzorgd. De aanzet tot een nieuw initiatief van het ondernemerspaar was in 2015, toen ze in het project FoodLabPeel stapten
Via FoodLabPeel kwamen Marcel en Miriam in contact met twee Rotterdamse Foodcurators en de vruchtbare samenwerking leidde tot het Patécafé. De opzet is om consumenten te laten zien waar hun varkensvlees vandaan komt en de samen met een slager ontwikkelde paté staat symbool voor de vierkantsverwaarding van het varken. Want in de paté worden alle minder gangbare delen van het varken gebruikt om de beste smaak te krijgen. Dat het geslacht varken geen onbruikbare delen heeft, draagt bovendien bij aan de gunstige CO2 footprint van het dier.
De geslaagde samenwerking met de Foodcurators resulteerde in 2016 in de deelname van het Patécafé tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De proeverij die Marcel en Miriam tijdens het landelijke evenement in hun stand verzorgden, bleek een schot in de roos. Bezoekers waren niet alleen vol lof over de smakelijke paté, het evenement bleek ook een uitgelezen platform om het verhaal van het varken te vertellen. Een actie voor het boerenpaar naar meer smaakte.
Voor meer informatie: www.peelpate.nl